onsdag 26 december 2012

Hanukkah och Julafton

Så sedan jag är en au pair hos en judisk familj så firar dom inte jul, utan Hanukkah.
I år så var Hanukkah mellan den 8-15 december, det är 8 kvällar av att tända ljus, ett nytt ljus varje kväll samtidigt som man sjunger på hebreiska. Efte det så åt man och sedan öppnade man sina presenter.
Jag fick högtalare till min Iphone, present kort till Itunes, en wallet case till min Iphone, ett paket från The White Company men ljust och lotion och sånt.
Till Elisha köpt jag en disney prinssesa pajamas,  några tröjor, ett matchande sett av talrik, sked, kaffel och en kopp med rapunzel på, två böcker av Astrid Lindgren och en hemmastickad halsduk.
Evelyn gav jag en ljusstake och en halsduk med, sedan gav jag henne en kväll med gratis barnsittning så hon kan gå på bio elr något sånt.

Köpte en julklapp till mig själv som jag fick 2 dagar innan Jul, en Kindle Fire HD.
Är väldigt glad och nöjd med den och kände att jag förtjänade den :)


Den 24 spenderade jag med att skypa lite med familjen hemma i Sverige, pratade med mamma, pappa, brorsan, mormor,morfar, moster, morbror och kusin :D
Det var väldigt roligt och trevligt att prata med alla, och vann även 30 kr på min trisslott som jag alltid får av mormor o morfar varje Jul.
På eftermiddagen åkte jag, Evelyn och Elisha hem till en av hennes klasskamrater för att fira jul med dem. Det var riktigt roligt och trevligt. Vi åt en god middag öppnade presenter och åt en riktigt god efterrätt efter det.
Men det bästa av allt var att under middagen så började det att snöa, så vi fick en vit jul i alla fall:D men det varade bara i ca 2 timmar innan det smällte och det började regna.

Den 25 spenaderade jag hemma hos Anas föräldara, vi hade brunch, efterrätt och presenter.
Vi åt piroger som vi hade lagat några veckor innan, polsk korv oh en slags omelett.
Av Ana och hennes familje fick jag smink, lite saker till min naglar och lotion. Så nu har jag lotion som kommer räka mig de kommande 2 åren.


Jag och Ana hemma hos hennes föräldrar


 












Allt som allt så var detta ett riktigt  bra och trevligt Hanukkah och Jul firande, men kan inte vänta tills nästa år, för då är jag hemma och kommer fira det med min familj igen :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar